EdU Performing, asa cum majoritatea
participantlor au descris cursul, a fost poate cel mai complex curs de formare
derulat la Ramnicu Sarat si in jud. Buzau prin intermediul Programului “Tineret
in Actiune”. 24 de participanti, 2 formatori, 2 asistenti si trei membri de
staff, toti acestia au reprezentat polii de lucru prin intermediul carora in
perioada 11 – 19 aprilie, tineri din 8 state ale Uniunii Europene si Partenere
acesteia si-au adus contributia pe de o parte in deprinderea unor cunoscute
metode de educatie non – formala sip e de alta parte, in crearea de noi metode
de educatie alternativa, care sa fie puse in slujbe procesuluii educational din
scoli si ONG-uri in comunitatile locale ale tuturor celor 8 parteneri in
proiect.
Primele
cinci zile de activitatati, demarcate prin diferite jocuri de cunoastere,
energizere, jocuri de incredere si de creare a unor relatii de grup au
continuat prin prezentarea a 10 metode de educatie non – formala cunoscute si
utilizate in cadrul Programului Tineret in Actiune si anume: Workshop,
brainstorming, joc de rol, cafenea publica, open space, photovoice, Teatru
forum, studio de caz, debate si Fishbowl.
Procesul de invatare al metodelor si
de formare in tainele educatiei non – formale s-a bazat pe o tripla dimensiune:
prima dintre acestea a constat in prezentarea metodelor de catre cei doi
Formatori ai proiectului, sub aspect teoretic, in scopul unei bune intelegeri a
tuturor aspectelor de organizare: timp, spatiu, oameni, resurse, rezultate
asteptate. Odata deprinsa partea teoretica a urmat dimensiunea experientiala a
procesului ce s-a realizat prin impartirea in echipe de lucru, urmata de
implementarea efectiva intr-un cadru dynamic, tinand cont de o distribuire
mixta a participantilor, de fiecare data diferita, in scopul impartasirii
nediferentiate a propriilor experiente si contributii. Odata derulata
actvitatea, a urmat ce-a de-a treia component tematica specifica fiecarei
metode, anume evaluarea metodei, acordarea de feedback in vederea unei bune
constientizari a importantei folosirii in viitor a metodelor, a identificarii
situatiilor in care acestea pot fi aplicate, precum si o raportare realista la
rezultatele pe care metode le aduce in mod efectiv.
Urmare a primelor 6 zile de
activitati, cei 24 de participant au capatat un bagaj informational si de
experiente care le-a permis pentru urmatoarele trei zile sa fie insisi
initiatorii unor noi metode de educatie non – formala. Procesul de construire a unor noi metode a
tinut de asemenea seama de impartirea participantilor in echipe de lucru, care
de aceasta data au fost mentinute la final. Metodele create au urmatoarele
denumiri:
1. Circle of trust Method
2. Cost of living Method
3. Dreamer Method
4. Happy end Method
5. Reality check Method
6. Picture Method
7. Truth or lie Method (PR)
Calitatea metodelor non – formale
create a fost verificata in trei institutii scolare din Ramnicu Sarat: Colegiul
National “Al. Vlahuta”, Liceul Teoretic “Stefan cel Mare” si Scoala Gimnaziala
Nr.2. In toate cele trei locatii conducatorii institutiilor au pus la
dispozitia proiectului un numar de patru clase in cadrul carora Lucratorii de
Tineret EDU PERFORMING au avut ocazia de a pune in practica noile metode create.
Oportunitatea metodelor si raspunsului tinerilor urmare a implementarii
metodelor a fost unul deosebit, acestia apreciind atat caracterul educativ al
activitatilor, componenta de invatare cat si schimbarea de viziune si abordare
pe care sistemul educational l-ar resimti in cazul utilizarii frecvente a
acestor metode.
Revenirea in sanul grupului tinta a corespuns
cu munca voluntarilor la crearea unui Videobook ce contine o scurta prezentare
a proiectului si Programului TiA, urmata de detalierea tuturor celor sapte
metode noi create.
O alta activitate de final a constat
in implicarea voluntarilor in scopul crearii unei Brosuri de educatie non
formala EDU PERFORMING bazata in egala masura pe metodele cunoscute si metodele
noi create.
Florin Ceparu